Marián Fridrich sa stal novým spolumajiteľom FC Petržalka
Zakladateľ renomovanej spoločnosti Pixel Federation, 39-ročný Marián Fridrich, sa stal novým spolumajiteľom FC Petržalka. Spolu s Marekom Mojtom a Marekom Trajterom sa tak stal tretinovým majiteľom klubu.
Čo znamená vstup do FC Petržalka pre klub a čo to znamená vás osobne?
"Futbal vnímam od svojich štyroch rokov, kedy ma vzal otec prvýkrát na futbal v Petržalke, na štadión Za starým mostom. Neskôr som sledoval účinkovanie klubu v Lige majstrov a doteraz som fanúšikom petržalského futbalu a pozorne sledujem futbalové dianie aj v zahraničných ligách. Keď som dostával otázky, čo by som chcel v živote robiť, vždy som odpovedal, že okrem svojich podnikateľských aktivít by som chcel nejakým spôsobom podporovať alebo sa spolupodieľať na rozvoji futbalu. Primárne doma, v Petržalke. Vstup do klubu a skutočnosť, že môžem byť súčasťou klubu, je tak pre mňa splneným snom.“
Ste renomovaných odborníkom v oblasti marketingu. Ten zohráva vo futbalovom dianí významnú úlohu.
"Otvorene priznávam, že som vo futbale nikdy nepôsobil a budem sa musieť veľa učiť. Neprichádzam teda s bombastickými prevratnými nápadmi, ktoré ako šibnutím čarovného prútika niečo zmenia zo dňa na deň. Na druhej strane, v oblasti marketingu mám bohaté skúsenosti a som si istý, že to, čo som sa naučil v inej oblasti, môžem úspešne preniesť aj do futbalového prostredia. Ono princípy marketingu smerom k zákazníkovi, v našom prípade smerom k fanúšikovi, sú rovnaké. Zákazník i fanúšik musí dostať kvalitný produkt. Musí dostať niečo na úrovni. Ja verím, že prispejem k tomu, aby sa klub pozdvihol z pohľadu povedomia verejnosti a tiež úrovne služieb, ktoré poskytujeme fanúšikom.“
Môžete nám v skratke predstaviť oblasť, ktorej sa dlhodobo venujete?
"Firma Pixel Federation s.r.o. sa venuje tvorbe mobilných on-line hier v mobilných zariadeniach. Bavíme sa o tzv. free to play hrách, ktoré sú bežne dostupné. Stiahnete si ich do svojho mobilu a hráte sa.“
Klub sa netají ambíciou vytvárať primárne podmienky pre rozvoj talentovaných futbalistov, ktorí by sa neskôr mohli uplatniť v seniorskom výbere. Mládež je prioritou nielen z perspektívy výchovy športovca, ale tiež z pohľadu osobného rozvoja a vzdelávania mladých ľudí. Ako vnímate túto dlhodobú filozofiu klubu?
"Absolútne sa s ňou stotožňujem. Pri mojom rozhodovaní o vstupe do klubu zohrala najdôležitejšiu úlohu. Aby som bol konkrétnejší, som zakladateľom jednej z najúspešnejších slovenských IT firiem, ktorá prerozdeľuje a podporuje vzdelávacie a kultúrne aktivity. Vzhľadom k tomu, že o percentách tejto sumy rozhodujem aj ja, isté prostriedky sme už v minulosti vyčlenili na podporu futbalu v Petržalke. Vtedy som sa spojil s majiteľmi a hovorili sme práve o filozofii a nastavení klubu. Tam sa postupne rodila myšlienka spolupodieľať sa na financovaní klubu, tam sa zrodila diskusia na tému môjho vstupu do klubu. Som veľmi rád, že sme našli spoločnú reč a dnes stojíme spolu pred novými výzvami.“
Ak by sme mali číselne vyjadriť koľko percent zohralo pri vašom rozhodovaní fanúšikovské srdce a koľko percent zohral pragmatizmus skúseného biznismena, ako by dopadlo toto porovnanie?
"Odpoveď na túto otázku je jednoduchá. Sto ku nule. Nikto nevstupuje do futbalu s vidinou zbohatnutia, dokonca nepočíta ani s nejakým rozpočtovým plánom v duchu dlhodobej investície s vidinou neskoršieho zárobku, čo je v obchodnej sfére bežná súčasť biznis plánu. Všetci vieme, aká je situácia v slovenskom futbale. Musí to byť teda o tom srdiečku, o nastavení dlhodobého smerovania klubu.“
Takže prevážili samotné hodnoty, ku ktorým sa klub hlási. Rozumieme tomu dobre?
"Na stretnutiach s pánom Mojtom a Trajterom sa veľa hovorilo o myšlienke budovať koncepčne mládež, začleňovať našich petržalských chlapcov do A-tímu. Poviem otvorene, ak by klub razil napríklad filozofiu masívnych nákupov hráčov z Balkánu, tak by sme sa asi nedohodli. Mne sa páči idea fungovania klubu na základe budovania akadémie, budovania zázemia klubu a vytvárania podmienok pre sebarealizáciu talentovaných mladých hráčov a tiež ich neskoršieho možného uplatnenia v A-mužstve. Toto bolo tých mojich spomínaných 100 %. Neprichádzam zarábať. Prichádzam investovať do niečoho, čo ma vnútorne napĺňa obsahom. Takto som to cítil, takto som sa rozhodol a touto cestou sa chcem v Petržalke uberať.“
Váš vstup na úrovni majiteľa klubu je tiež signálom, že klub je otvorený na prípadný vstup ďalších partnerov. Je to tak?
"Jednoznačne áno. Čo sa týka vstupu ďalších partnerov, je tu s čím pracovať. Ja hovorím teraz za seba, ale aj ostatní budú s veľkou pravdepodobnosťou so mnou súhlasiť keď poviem, že pre kohokoľvek, kto sa stotožňuje s nastavením klubu a má záujem podieľať sa zdrojmi na budovaní spoločných cieľov v súlade s filozofiou klubu, má dvere na diskusiu a jednania otvorené.“
Ste skúsený odborník v oblasti marketingu. Môžu sa fanúšikovia tešiť na nové výzvy, impulzy, priestor pre ich vyžitie v rámci futbalového diania v našom klube?
"Cieľom je, aby fanúšikovia dostali nové možnosti zžiť sa s klubom a byť jeho súčasťou. Zároveň zopakujem to, čo som povedal na začiatku. Doteraz som sa venoval marketingu postavenom na dátach, postavenom na on-line kampaniach. Futbalové prostredie je pre mňa nové a je primárne o fanúšikoch, respektíve o vzťahu klubu s fanúšikmi. Áno, verím, že fanúšikovia pocítia, že klub s nimi viac komunikuje, viac sa o nich stará, ale je veľmi skoro na to, aby sme v tejto chvíli zachádzali do konkrétnych podrobností.“
Ako vy vnímate súčasného futbalového fanúšika?
"Futbal je veľmi špecifické prostredie a povedzme si otvorene, fanúšika najviac zaujíma skutočnosť, či jeho klub vyhral. Ak sa tak nestane, vie oceniť, že hráči odovzdali maximum. Toto sú atribúty, ktoré ja zo svojej pozície neovplyvním. Nakoniec, je to záležitosť realizačného tímu. Keď sa však pozriem na fanúšika optikou čísiel a potenciálu, vynárajú sa mi zaujímavé skutočnosti. Petržalka má 110 tisíc obyvateľov. Reálne tu žije ľudí ešte viac. To je obrovský potenciál pozdvihnúť náš klub na vyššiu úroveň. A zakladá sa na reálnych dátach. Treba len nájsť cestu ako klub posunúť tam, kam patrí. A na tomto napredovaní by som sa chcel spolupodieľať.“
Čo bude pre vás úloha alebo cieľ číslo jedna?
"Najprioritnejší cieľ? Keď som sa stal akcionárom klubu, prekvapilo ma, koľko ľudí v Petržalke nevie, že v Petržalke sa hrá futbal. Netušili, kde sa nachádza štadión, kedy sa hrajú zápasy. Prvou úlohou bude teda výrazne posunúť obyvateľom Petržalky informáciu, že sme tu, hrá sa tu futbal, hrá sa tu II. liga, robí sa tu futbal s mladými talentovanými hráčmi, zápasy sa hrajú už roky v tradičnom čase o 10:30, a to najdôležitejšie – že futbal v Petržalke je tu aj pre nich a má im čo ponúknuť. Prvým krokom je teda rozšíriť základňu ľudí, ktorí možno neprídu na každý jeden zápas, možno sa z nich nikdy nestanú tí top skalní fanúšikovia, ale budú registrovať futbalové dianie v klube, budú o nás vedieť, budú sledovať výsledky našich mužstiev a budú mať kontakt s klubom.“